همه مقالات

نمایش جزئیات

تعویض روغن موتور و سرویس دوره ای ال 90 ، تندر90 یا تندرپلاس

سرویس دوره ای ال90-سرویس دوره ای تندر90-سرویس دوره ای تندر پلاس-تعویض روغن موتور-روغن موتور- روغن گیربکس-سرویس دوره ای-ال 90-تندر90-تندرپلاس-تعمیرگاه رنوتهران- رنو تهران-

نکات مهمی که به طول عمر خودروی شما می افزاید!


جهت راهنمایی و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

09393982002

روغن موتور چیست؟

قبل از میلاد مسیح وقتی  ارابه ها مورد استفاده قرار گرفتند بعد از گذشت مدت کوتاهی استفاده از آن ها قسمت شفت و چرخ ارابه دچار نیم سوزی می شد . برای حل این مشکل از آب برای اصطحکاک استفاده می کردند ولی به دلیل پایین بودن گرانروی آب زیاد مورد استقبال قرار نگرفت .

بعد ها روغن گیاهی مانند زیتون و روغن های حیوانی مورد استفاده قرار گرفت که نسبت به آب بهتر بود ولی همچنان یکی از مشکل های  این صنعت بوده است تا در قرن نوزده با پیدایش چاه نفت و استخراج نفت و مواد افزودنی به نفت ، روغن موتور را تولید کرده و با پیشرفت علم روغن های بهتری تولید و به بازار های جهانی عرضه شد . که مورد استقبال همگان قرار گرفت .

بنابراین  روغن برای ایجاد اصطحکاک بوده است.

 

نقش روغن در موتور

روغن نقش به سزایی در موتور دارد هم در کارکرد موتور هم در سالم بودن موتور نقش داشته بنابراین روغن قلب تپنده موتور بوده واز اهمیت خاصی بهره مند است .

روغن موتور در بین محرک های موتور از جمله اویل پمپ ، یاتاقان ، میل لنگ ، شاتون و ... نفوذ کرده و از گیرپاش کردن آن جلوگیری می کند .

 

از چه روغنی در ال ۹۰ ، تندر ۹۰ یا تندر پلاس  استفاده کنیم ؟

برای موتور ال ۹۰ از روغن های اِلف یا روغن ادینول با شماره روغن ۱۰- ۴۰ روغن نیمه سنتتیک که بهترین روغن برای موتور ال ۹۰ می باشد ، استفاده کنید .

توجه داشته باشید در روغن های نیمه سنتتیک یا تمام سنتتیک زمان تعویض روغن موتور ۵ هزار کیلومتر می باشد . این روغن ها خاصیت جرم بستن دارند و با گذشت زمان ، جرم کل موتور را فرا گرفته و مجاری و کانال های روغن را بسته و مانع از ورود روغن به قسمت هایی که به روان کاری احتیاج دارند می شود .

 

فیلتر روغن در ال۹۰ ، تندر ۹۰ یا تندر پلاس

فیلتر روغن ال ۹۰ حتما باید اصلی باشد و حتماً در موقع مناسب تعویض شود . به دلیل این که روغن موتور از تمام کانال ها و قسمت های مختلف موتور عبور کرده و به احتمال زیاد با خود ناخالصی هایی به همراه دارد . برای دفع این ناخالصی ها از قسمت فیلتر روغن عبور کرده و آن جا گیر افتاده است . بنابراین با هر بار تعویض روغن فیلتر روغن را نیز تعویض کنید .

قسمت خارجی فیلتر روغن ال ۹۰ فلزی و قسمت درونی آن از کاغذ می باشد . کاغذ برای جذب براده ها بهتر عمل می کند .

 

زمان تعویض روغن موتور ال ۹۰ ، تندر ۹۰ یا تندر پلاس

با توجه به اینکه روغن موتور از حساسیت بالایی برخوردار است و خیلی برای موتور اهمیت دارد ، بهتر است زود به زود تعویض شود. ولی به دلیل این که روغن موتور تایم مفید مصرف دارد ، بنابراین نیاز نیست زودتر از موعد مقرر تعویض شود . پس از طی مسافت ۵ هزار کیلومتر تایم مناسبی برای تعویض روغن موتور می باشد .

 

در تعویض روغن موتور چه قطعاتی نیاز به تعویض  دارد؟

در تعویض روغن موتور باید توجه داشته باشیم که روغن موتور، فیلتر روغن ، فیلترهوا و فیلتر کابین تعویض شود .

 

سرویس دوره ای ال۹۰ ، تندر۹۰ یا نندر پلاس

در خودرو های ال ۹۰ ، تندر ۹۰ یا تندر پلاس باید بعد از مدتی استفاده سرویس دوره ای خودرو را انجام دهیم .

 

سرویس دوره ای شامل :

 

بازدید یا تعویض شمع

شمع خودرو باید از نظر شکستگی یا ترک قسمت سرامیکی و دهانه ی پلاتینی مورد بررسی قرار گیرد.

عمر مفید شمع در خودرو ال ۹۰ بیست هزار کیلومتر می باشد که بعد طی این مسافت باید نسبت به تعویض آن اقدام شود .

 

وایر

قسمت دیگر که در سرویس دوره ای باید چک شود وایر خودرو می باشد . وایر را از نظر پوسیدگی و ترک داشتن و یا دارای رگه های برق دزدی درون وایر بررسی نمایید . عمر مفید وایر اورجینال ۴۰ هزار کیلومتر می باشد .

 

شست و شوی سوزن انژکتور و بازدید اورینگ ها

 در خودروی ال ۹۰  چهار عدد سوزن انژکتور تعبیه شده که باید بعد از طی مسافت ۶۰ هزار کیلومتر شست و شو داده شود و فیلتر سوزن انژکتور و اورینگ های سوزن را از نظر زدگی و خشک شدگی مورد برسی قرار گرفته و در صورت نیاز تعویض شود .

 

فیلتر بنزین

توجه داشته باشید که فیلتر بنزین مسئله بسیار مهمی بوده و باید نسبت به تعویض به موقع آن اقدام شود.

عمر مفید فیلتر بنزین هر ۱۰ هزار کیلومتر است و در صورت عدم تعویض به موقع آن ، به مشکل کم آوردن خودرو ، دیر روشن شدن و یا روشن نشدن برمی خورد.

 

لنت ها

لنت ها  از نظر دارا بودن گوشت لنت و دیسک چرخ ها از نظر لبه ، ترک ، ناهمواری سطح دیسک و تاب داشتن می بایست مورد بررسی قرار گیرند.

 

تسمه ها

تسمه تایم از هر ۶۰ هزار کیلومتر باید تعویض شود و تسمه دینام به طور معمول ۱۰۰ هزار کیلومتر کار می کند. بنابراین در سرویس دوره ای باید  تسمه از نظر زدگی ، ترک ، صدا دادن

بلبرینگ و هرز گرد مورد بررسی قرار گرفته و در صورت نیاز نسبت به تعویض آن اقدام شود .

 

چراغ آچار یا سرویس

چراغ سرویس خودرو را ریست کرده و تنظیم کنید . برای زمان روشن شدن در تایم مد نظر که متوجه سرویس دوره ای بعدی شوید. تا در صورت فراموشی  راننده در صورت روشن شدن چراغ هشدار راننده متوجه این سرویس شود .

 

روغن گیربکس

در خودروی ال ۹۰ روغن گیربکس از هر ۶۰ هزار کیلومتر باید تعویض شود در سرویس دوره ای باید سطح روغن گیربکس چک  و کیفیت روغن نیز بررسی شود .

 

گردگیر ال ۹۰

گردگیر پلوس سمت چپ ال ۹۰ و بست های آن به دلیل حساسیت بسیار بالایی که  دارد باید از نظر ترک ، نشتی روغن و پارگی بلبرینگ مورد برسی قرار گیرد و در صورت لزوم تعویض شود . عمر مفید گردگیر پلوس در خودروی ال ۹۰ ، ۵۰ هزار کیلومتر می باشد .

 

 



جهت راهنمایی و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

09393982002